Kulturmiljøet får karakter af den tætte sammenhæng mellem højskolens bygningsanlæg, parken og Noret. Bygningsanlægget er bygget med højskoleformål for øje og fungerer fortsat som sådan. Herregården er benyttet som arketype i arkitektonisk henseende og er tilpasset brugen som højskole: indgang under tårnet, værelser i fløjene, samlingsrum i den ottekantede, pavillonlignende bygning.
Bygningernes historicistiske fremtoning med kamtakkede gavle og sandstensbånd adskiller sig klart fra ejendommene i nabolaget og signalerer en særlig funktion. Placeringen ved Stege Nor med udsigt til Høje Møn på klare dage er enestående.
Parkanlægget omkring højskolen glider med sit naturromantiske tilsnit fint ind i landskabet. Parken består af flere små lunde, mindesmærker og små bygninger - samt selve Rødkildes udspring, der har givet navn til højskolen.
De bærende bevaringsværdier udgøres af højskolens ældste fløje, Ottekanten og den bagvedliggende bygning, Syden, samt Gule Hus. Bygningsanlæggets samspil med parken og Noret. Parken med dens skulpturer, obelisker og mindesten i samspil med det løstanlagte haveanlæg med vandhuller og kilde. Pavillon og bindingsværkshus i parken.
De ældste bygninger er fredet: Gamle Skole, forstanderbolig og forsamlingshuset. Bygningerne er fredet i 1982 og fredningerne udvidet i 1986. Rødkilde højskole er velbevaret, den tekniske tilstand noget skiftende, men fx elevbygningerne er under istandsættelse. I den forbindelse genskabes nogle af de oprindelige bygningsdele, fx trappen foran skolebygningen ud mod parken. Bygningsanlæggets ældste bygninger samles af lave mure, som er noget forvitrede.
I parkens østside ligger en nyere barakbygning, som er et stort stilbrud i sammenhængen - den er planlagt nedrevet, og nyt skal bygges op. Et lille pavillonlignende bindingsværkshus i kanten af parkens indre rum mangler desværre sit stråtag.
Anlægget omkring højskolen holdes som park i en lidt uhøjtidelig stil.
Rødkilde højskole er sårbar over for ændringer i skole- og uddannelsesmønstrene, hvis det afføder nedgang i tilgang af elever. Eventuelle nye tiltag ved udvidet optag af elever er kontrolleret via fredningen.
Parkanlæggets bevarelse kan ligeledes være truet af nedgang i tilgangen af elever. Hvis indtægtsgrundlaget mindskes, vil vedligeholdelsen af parken være det første sted at spare, eftersom man er forpligtet på vedligeholdelsen af bygningerne i henhold til fredningsbestemmelserne.
Grønsundsvej, højskolens nordre og søndre matrikelskel samt Noret.
Strukturer på tværs af landskabet
Perioden ca. 1880 - i dag: Landbrug, industrialisering og videnssamfund
Undervisning og kultur
Højskoler
Bogø Kostskole, Kulturhuset Hjørnet i Damme, Stege Bio.
Unik | Sjælden | Repræsentativ |
Egnsspecifik | Fungerende | Autentisk |
Historisk kildeværdi | Identitetsværdi | Oplevelsesværdi |
Fortælleværdi | Diversitet | Homogenitet |
Sammenhæng med naturgrundlaget | Udpeget i regionplan | Kulturmiljø i Pilotprojekt Møn Nationalpark |
Middel
Rødkildevej 42, Stege
Lendemarke, Stege Jorder (2001860)
Møn (365)
Vordingborg (390)
Erica Heyckendorff
7. november 2006